هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری ،آرزوی دیگران است.(جک لندن)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیوگرافی کامل شهرام اسدی

بیوگرافی شهرام اسدی

شهرام اسدی “قراگوز (زادهٔ ۱۳۳۲ در سلماس) کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است.

شهرام اسدی

شهرام اسدی

زندگی و حرفه

اسدی فارغ‌التحصیل کاردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما در سال ۱۳۵۴ و کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا است. او با انجمن جغرافیای ملی و شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی همکاری داشته است. وی پس از چند سال اقامت در آمریکا در سال ۱۳۶۷ به ایران بازگشت. اسدی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۷۰ با کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی فیلم «اوینار» آغاز کرد.

زندگینامه شهرام اسدی

جایزه‌ها

برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه در دهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم اوینار (۱۳۷۰) برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (بخش فیلم دوم) در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم روز واقعه (۱۳۷۳) انتخاب فیلم روز واقعه به‌عنوان هشتمین فیلم سال در دهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) (۱۳۷۴) برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه در بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم شب واقعه (۱۳۸۸)

شهرام اسدی

شهرام اسدی کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۷۰ در فیلم اوینار به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال شیخ بهایی، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای شهرام اسدی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون پرویز پورحسینی، حسین پناهی، مهدی فتحی و آزیتا حاجیان را تجربه کرد.

شهرام اسدی در سال ۱۳۸۲ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم شهرام اسدی در این سال، فعالیت در سریال شیخ بهایی به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی شهرام اسدی فعالیت در سریال شیخ بهایی بوده است. شهرام اسدی سال ۱۳۸۲ سریال شیخ بهایی را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. از شهرام اسدی نقل قول شده است که برای کارگردانی در سریال شیخ بهایی و همکاریش با عوامل و بازیگران اعلام رضایت کرده است. شهرام اسدی توانست با فعالیت در سریال شیخ بهایی تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سعید امیرسلیمانی، دانیال حکیمی، آتش تقی‌پور و عباس امیری توانست سطح کاری او را متحول کند.

شهرام اسدی علاوه‌بر سریال شیخ بهایی، سال ۱۳۷۳ فیلم روز واقعه را کارگردانی کرده است. شهرام اسدی این‌بار با هنرمندانی چون علیرضا شجاع‌نوری، لادن مستوفی، جمشید مشایخی و مهدی فتحی همکاری داشت.

با اینکه شهرام اسدی را بیشتر بعنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. شهرام اسدی علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان نویسنده، مدیر فیلم برداری و بازیگر نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار شهرام اسدی در حرفه‌ی نویسنده، سریال جلال‌الدین و فیلم اوینار است. مهم‌ترین آثار شهرام اسدی در حرفه‌ی مدیر فیلم برداری، فیلم توچال و فیلم من یک ایرانی‌ام است. مهم‌ترین اثر شهرام اسدی در حرفه‌ی بازیگر، فیلم من یک ایرانی‌ام است.

وی تاکنون موفقیت‌های بسیاری در جشنواره‌ها کسب کرده است. شهرام اسدی سال ۱۳۷۳ برای فیلم روز واقعه توانست در ۱۳مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود. همچنین شهرام اسدی سال ۱۳۸۸ برای فیلم شب واقعه توانست در ۲۸مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نامزد شود. همچنین شهرام اسدی سال ۱۳۸۸ برای فیلم شب واقعه توانست در ۲۸مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برنده شود.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی شهرام اسدی آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. شهرام اسدی را باید بیشتر کارگردان سینما بدانیم چرا که ۶۶% آثار وی سینمایی و ۳۴% آثارش تلویزیونی است. در واقع شهرام اسدی از مجموع ۶ اثری که در کارنامه دارد، در ۴ اثر در سینما با نام‌های فیلم شب واقعه، فیلم به من نگاه کن، فیلم روز واقعه و فیلم اوینار فعالیت داشته و در ۲ اثر در تلویزیون با نام‌های سریال جلال‌الدین و سریال شیخ بهایی فعالیت داشته است.

در بیوگرافی شهرام اسدی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی شهرام اسدی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار شهرام اسدی در منظوم سر بزنید. همه ۶ اثر مهم شهرام اسدی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار شهرام اسدی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر شهرام اسدی در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی شهرام اسدی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی شهرام اسدی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال شیخ بهایی محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی شهرام اسدی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم اوینار محسوب می‌شود.

طراحی و توسعه توسط بهترین بک لینک