شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیوگرافی، زندگینامه و کارنامه هنری مورگن فریمن

بیوگرافی، زندگینامه و کارنامه هنری مورگن فریمن

بیوگرافی، زندگینامه و کارنامه هنری مورگن فریمن بازیگر و کارگردان آمریکایی به شرح زیر می باشد :

بازیگر بلند قد و سیه چرده سینما با سابقه ای طولانی در نقش های مکمل و دوم توانسته به عنوان یکی از قطب های کاراکترهای فرعی در هالیوود خودش را تثبیت کند . خیلی بیش از آنکه سینما روهای حرفه ای با چهره او آشنا شوند این بچه ها بودند که او را در نقش های ایزی ریدر در مجموعه عامه پسند شبکه پی بی اس با نام شرکت برقی شناختند.پس از مدتها مدید کسب تجربه در صحنه نمایش و صفحه کوچک تلویزون فریمن با اولین حضور خود در اثری به نام زبل خیابان گرد تماشاگران را شوکه کرد و به خاطر همین نقش نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل سال ۱۹۸۷ شد. پس از آن نقش های کوچکی در فیلم هایی چون بربیکر ۱۹۸۰ ، چشم شاهد ۱۹۸۱، معلمین ۱۹۸۴ ماری ، یک قصه حقیقی و آنطور بود اینطور شد هر دو محصول ۱۹۸۵ ایفا کرد. از آن پس کوشید تا به جایگاه یک ستاره واقعی سینما برسد فیلم هایی چون شیک و پیک ۱۹۸۸ ، آتش خود پرستی و رابین هود و شاهزاده دزدان ۱۹۹۱ در راستای همین هدف بودند که اما آنچه باعث شد فریمن در نقش منتقدان نیز بدرخشد بازی اش در نقش شوفر یک خانم پیر در فیلم رانندگی برای خانم دیزی بود که به خاطر آن برنده اسکار شد.

او با نقش یک پلیس فاسد در فیلم جانی خوش تیپ مسیر جدیدی را در بازیگری آغاز کرد. پس از به خاستگاه دیرینش نمایش بازگشت و کمتر آثار هالیوودی ظاهر شد تا اینکه سرانجام نابخشوده در سال ۱۹۹۲ ساخته کلینت ایستوود به پرده نقره ای بازگشت. او یک نامزدی اسکار دیگری نیز به خاطر جان بخشیدن به یک زندانی در فیلم تحسین شده در رستگاری در شاوشنگ به دست آورد . از جمله نقش های به یاد ماندنی او می توان به کارکتر پیر فیلم هفت اشاره کرد.))

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (1)

بیوگرافی :

(مورگان پورتر فیلد فریمن) در سال ۱۹۳۷و درشهر ممفیس واقع درایالت تنسی ایالات متحده آمریکا چشم به جهان گشود ،وی بازیگر، فیلمساز و همچنین یک گوینده بسیارتوانا میباشد و به خاطر صدای قدرتمند ورفتار آرام و خونسردش مشهور است . فریمن برای بازی در فیلم‌های هوش خیابانی، رانندگی برای خانم دیزی، رستگاری در شاوشنگ و عامل انسانی نامزد کسب جایزه‌ی اسکارشد و بالاخره در سال ۲۰۰۵ برای بازی در فیلم عزیز میلیون دلاری برنده این جایزه شد . او همچنین برنده یک جایزه‌ی گلدن گلوپ و یک جایزه‌ از انجمن بازیگران سینما ست . او همچنین در فیلم های پر فروشی همچون نابخشوده , افتخار , هفت , تاثیر عمیق , جمع تمام ترس‌ها , بروس قدرتمند , آغاز بتمن , راهپیمایی پنگوئن ها , لیست آرزوها , ایوان قدرتمند , تحت تعقیب , شوالیه تاریکی و قرمز نقش آفرینی کرده است .

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (2)

مورگان فریمن فرزند “مایما ادنا” و “مورگان پورترفیلد فریمن , اس آر” می باشد . او دارای سه خواهر و برادر بزرگتر از خود است . هنگامی که نوزادی بیش نبود به نزد مادربزرگ پدری اش در چارلستون واقع در میسی سی پی فرستاده شد . خانواده‌ی او در طول دوران کودکی اش , مدام از شهری به شهر دیگر نقل‌مکان می‌کردند , آنها در شهرهایی مثل گرین وود , می سی سی پی , گری , ایندیانا زندگی کرده و سرانجام در شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز ساکن گردیدند .در ۹ سالگی وی برای اولین بار در یک تئاتر مدرسه ای به عناون نقش اول ایفای نقش کرد. او دوره ی دبیرستان خود را در دبیرستان براد استریت واقع در می سی سی پی گذراند . در سن ۱۲ سالگی برنده مسابقه نمایش سراسری شد و در حالی که هنوز در دبیرستان براد استریت حضور داشت دریک نمایش رادیویی واقع در ناشویل ، ایالت تنسی به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۹۵۵ از براد استریت فارغ التحصیل شد , ولی بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه جکسون استیت را نپذیرفت و درعوض به عنوان مکانیک در نیروی هوایی ایالات متحره آمریکا استخدام شد.

در اوائل دهه‌ی ۶۰ میلادی، به لس‌آنجلس رفت و دردانشکده‌ی کامیونیتی این شهر به عنوان کارمند مشغول کار شد. همچنین در طی این دوره، مدّتی در نیویورک زندگی کرد و درسال ۱۹۶۴به عنوان رقاص در گروه ورلدز فر به عضویت درآمد. او در فیلم رویال هانت آو سان که توسط یک شرکت سیاحتی ساخته شده بود ، بازی کرد. و این در حالی بود که او در سال ۱۹۵۶ به عنوان سیاهی لشکر در فیلم کارگشا ظاهر شده بود . او در سال ۱۹۶۷ نقش آفرینی درفیلم «عاشقان نیجر» با بازی در مقابل ویویکا لیندفورس شروع به کار کرد ( موضوع فیلم درباره‌ی حقوق مدنی بود ) و در همان سال در فیلم سیاه سفید سلام دالی , با پیرل بایلی و کاب کالوی همبازی شد .

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (3)

مهمترین فیلمی که فریمن در آن بازی کرد، فیلم «چه کسی می‌گوید من نمی‌توانم سوار یک رنگین‌کمان بشوم »( سال ۱۹۷۱) بود. او نخستین بارازطریق نقش‌هایش در سریال کم‌اهمیت دنیای دیگر و نمایش کودکانه‌ی پی‌بی‌اس،(که بعدها اظهار کرد باید زودتر از این ها آنجا را ترک می کرد ) در رسانه‌های آمریکا مطرح شد. در آغاز دهه‌ی ۸۰ میلادی، فریمن در نقش‌های مکمل برجسته و مشهوری، در فیلم های مطرح بسیاری بازی کرد که حاصل این نقشها شهرتی بود که برای وی حاصل شد. وقتی که او مشهور شده بود، در نقش‌های بزرگتری مانند هوک(راننده) در فیلم رانندگی برای خانم دیزی و سرگروهبان جان راولینز در فیلم افتخار بازی کرد. در سال ۱۹۹۴ نیز در نقش یک زندانی به نام رد (Red) در فیلم فوق العاده «رستگاری در شاوشنگ» بازی کرد. او همچنین در فیلم هایی مانند «رابین‌هود- پادشاه دزدان» ، «نابخشوده» ، «هفت» و «تأثیر عمیق» درخشید . در سال۱۹۹۷، فریمن همراه با لوری مک‌کراری شرکت فیلم‌سازی «ریویلیشنز اینترتنمنت» و شرکت توزیع فیلم «آن لاین کلیک استار» را تاسیس کرد . همچنین کانال سیاره ما در کلیک استار را با عرضه کلیپ های هنری یاری نمود تا به این وسیله علاقه خود به علوم مخصوصا دانش هوانوردی و کشفیات فضایی را نشان دهد . پس ازآنکه سه مرتبه نامزد کسب جایزه‌ی اسکار به خاطر نقش مکمل در فیلم های «هوش خیابانی» و نقش اصلی در «راننده خانم دایزی» و «رستگاری از شاوشنگ» شد در هفتادوهفتمین دوره‌ی جوایز اسکار، جایزه‌ی بهترین نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «عزیز میلیون‌دلاری» به خود اختصاص داد. او به خاطر صدای متمایزی که دارد، مشهور است واین امر باعث شده که به عنوان گوینده پیشنهادات زیادی به او ارائه شود. درسال ۲۰۰۵ گویندگی دو فیلم «جنگ سیاره‌ها» و مستند ” راهپیمایی پنگوئن ها ” (برنده آکادمی جایزه‌ی اسکار) را برعهده داشت. همچنین درسال۱۹۹۱ نقش اول فیلم «پارک ژوراسیک» به او پیشنهاد شد.

فریمن در فیلم موفق «بروس قدرتمند» و دنباله آن« ایوان قدرتمند» و همچنین در نقش لوسیوس فاکس در فیلم «آغاز بتمن » فیلمی که هم از نظر تجاری موفق بود و هم مورد تایید منتقدان قرار گرفت ظاهر گردید . او در سال ۲۰۰۷ در فیلم راب رینرز «فهرست آرزوها » در مقابل جک نیکلسون به ایفای نقش پرداخت . در کمدی «دوشیزه هیست» با کریستوفر والکن و ویلیام مکی، همبازی شد که به دلیل مشکلات مالی شرکت توزیع کننده این فیلم به صورت عرضه ویدئویی به بازار آمد . در سال ۲۰۰۸ او برای بازی درفیلم «دختر میهن» به کارگردانی مایک نیکلاس به برادوی بازگشت و با فرانسس مک دورماند و پیتر گالاگر همبازی شد . او قصد داشت بر روی فیلمی درباره زندگی «نلسون ماندلا» کار کند. در ابتدا او تلاش کرد تا «زندگینامه‌ی ماندلا- راه طولانی به سوی آزادی» را به فیلم تبدیل کند که این موضوع هرگز عملی نشد. در سال۲۰۰۷ او مجوز ساخت فیلمی از روی یک کتاب به نام ” بازی با دشمن : نلسون ماندلا و بازی که ملتی را ساخت ” نوشته‌ی جان‌کارلین را خریداری کرد و کلینت ایستوود فیلم زندگی نامه نلسون ماندلا را تحت عنوان «عامل انسانی» با بازی مورگان فریمن (در نقش نلسون ماندلا) و مت دیمون (در نقش فرانکویز پینار کاپیتان تیم راگبی) را کارگردانی کرد. در اکتبر ۲۰۱۰ فریمن با بروس ویلس در فیلم قرمز همبازی شد.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (4)

زندگی خصوصی فریمن

فریمن در۲۲ اکتبر۱۹۶۷ با «ژانت برادشاو» ازدواج کرد و زندگی مشترک آنها تا سال ۱۹۷۹ ادامه داشت. سپس در ۱۶ ژوئن۲۰۰۷ با«میرناکولی لی» ازدواج کرد . آنها در دسامبر ۲۰۰۷ از هم جدا شدند . او دختر نخستین همسرش را به فرزندی قبول کرد. فریمن در چارلستون و نیویورک سیتی زندگی می‌کند. او به صورت شراکتی رستورانی به نام «مادیدی» و کلوپ موسیقی جازی به نام «گراند زیرو» واقع در میسی سی پی را اداره می کند. همچنین او در ۲۴ آوریل ۲۰۰۸ دومین شعبه کلوپ «گراند زیرو» را در شهر ممفیس واقع در ایالت تنسی دایر نمود.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (5)

موضع ضدنژادپرستانه فریمن :

مورگن فریمن علناً برگزاری جشن «ماه تاریخ سیاهان» را مورد انتقاد قرار داده است و در هیچ مراسم مرتبط با این رخداد حضور نمی‌یابد. فریمن می‌گوید من ماه تاریخ سیاهان را دوست ندارم . تاریخ سیاهان تاریخ آمریکایی است . او می گوید که تنها راه برای پایان دادن به تبعیض نژادی صحبت نکردن درباره‌ی آن است. فریمن یک مرتبه در مصاحبه با برنامه‌ی ۶۰ دقیقه به مایک‌والاس گفت: من دیگر نمی‌خواهم شما را سفیدپوست صدا بزنم و از شما خواهش می‌کنم که به من نگویید سیاه‌پوست! .گفتنی است که فریمن از حامیان پیشنهاد شکست خورده تغییر پرچم ایالت می‌سی‌سی‌پی که در برگیرنده‌ی نبرد متفقین است به حساب می‌آید.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (6)

حرکات بشردوستانه او :

در سال ۲۰۰۴ فریمن و تعدادی دیگر از افراد مشهور، موسسه امدادرسانی «گرندا » را جهت کمک به افراد آسیب دیده طوفان ایوان در همین جزیره را برپاکردند. موسسه امدادرسانی «گرندا » در حال حاضر به سازمانی تبدیل گردیده که در پی سازماندهی و آماده سازی افرادی است که در مناطق طوفان خیز زندگی می کنند.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (7)

و…چندنکته جالب دیگر:

آزمایش DNA بر روی فریمن نشان داد که او از تبار مردم « سونگهای وتوآرگ » در نیجر است.

فریمن به عنوان گوینده در کلیپ های تبلیغاتی سازمان های جهانی از جمله وان ارث که هدفش بالابردن آگاهی عمومی در مورد مسائل محیطی می باشد ایفای نقش نموده است .

او همچنین در کلیپ ” چرا ما اینجا هستیم ” که می توان آنرا در وب سایت وان ارث مشاهده نمود نیز گویندگی کرده است .

فریمن به پارک هورس میسی سی پی در استارک ویل واقع در ایالت میسی سی پی نیز کمک مالی نموده است . هورس پارک بخشی از دانشگاه ایالت میسی سی پی به شمار می رود . فریمن چندین اسب دارد که آنها را به این پارک می برد .

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (8)

افتخارات :

در۲۸ اکتبر۲۰۰۶ در نخستین مراسم جوایز می‌سی‌سی‌پی در جکسون ، جایزه‌ یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. همچنین در ۱۳ می ۲۰۰۶ درجه‌ی دکترای افتخاری علوم و فنون را از دانشگاه دلتا دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۸ زندگی نامه فریمن در مجموعه آمریکایی های آفریقایی از شبکه‌ی PBS پخش شد.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (9)

موضع سیاسی :

مورگان فریمن از باراک اوباما در هنگام انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ حمایت نمود اما اظهار نظر کرد که او وارد مبارزه انتخاباتی اوباما نخواهد شد . او در تالار رئیس جمهور ها به همراه باراک اوباما یکی از سخنرانان بود .

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (10)

تصادف اتومبیل :

فریمن در سوم آگوست ۲۰۰۸ در نزدیکی رولویل واقع در ایالت می سی سی پی در یک تصادف رانندگی زخمی شد . اتومبیل او یک نیسان ماکسیمای مدل ۱۹۹۷ بود از بزرگراه خارج شده و چپ شده بود . او و دماریس میر زنی که همراه او بود با کمک نیروی امداد از ماشین زنده بیرون آمدند . فریمن بوسیله یک هلیکوپتر پزشکی به بیمارستان رجینال مدیکال سنتر (Med) واقع در ممفیس منتقل گردید . پلیس احتمال استفاده از الکل به عنوان عامل تصادف را امری غیرمحتمل شمرد . در این تصادف شانه , بازو و ابروی او صدمه دید که در پنجم آگوست سال ۲۰۰۸ مورد عمل جراحی قرار گرفت . دکترها برای مداوای آسیب های وارده به عصب شانه و بازویش چهار ساعت او را تحت عمل جراحی قرار دادند . دماریس میر , مسافر فریمن , از او به خاطر غفلتش در حین رانندگی به دادگاه شکایت کرد و ادعا کرد که او در شب حادثه الکل مصرف کرده اس و گزارش هایی مبنی بر اینکه آنها با هم رابطه عاشقانه دارند را رد کرد .

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (11)

لیست فیم های مورگان فریمن به عنوان بازیگر:

۲۰۱۳ – آخرین وگاس

۲۰۱۳ _ اکنون مرا می‌بینی

۲۰۱۳ _ سقوط المپیوس

۲۰۱۳ _ فراموشی

۲۰۱۲ _ شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (لوسیوس فاکس)

۲۰۱۰ – بازنشسته‌های فوقالعاده خطرناک

۲۰۰۸ – شوالیه تاریکی (لوسیوس فاکس)

۲۰۰۷ – فهرست آرزوها (کارتر چمبرز)

۲۰۰۷ – رفته عزیزم رفته (کاپیتان جک دویل)

۲۰۰۷ – ایوان قادر مطلق (خدا)

۲۰۰۶ – قرارداد (فرانک کاردن)

۲۰۰۶ – ۱۰ قلم یا کمتر (هیم)

۲۰۰۶ – عدد شانس اسلوین (رییس)

۲۰۰۵ – ادیسون (اشفورد)

۲۰۰۵ – یک زندگی ناتمام

۲۰۰۵ – جنگ دنیاها (راوی)

۲۰۰۵ – آغاز بتمن (لوسیوس فاکس)

۲۰۰۵ – دنی سگه (سام)

۲۰۰۴ – دختر میلیون دلاری (ادی اسکرپ)

۲۰۰۴ – امتیاز بزرگ (والتر کریوز)

۲۰۰۳ – بروس قادر مطلق (خدا)

۲۰۰۳ – سبک‌سری (مایلز اوانز)

۲۰۰۲ – جمع تمام ترس‌ها (ویلیام کابوت)

۲۰۰۲ – گناهان بزرگ (چارلی گرایمز)

۲۰۰۰ – پرستار بتی (چارلی)

۲۰۰۰ – مظنون (ویکتور بنزت)

۱۹۹۸ – تأثیر عمیق (رییس‌جمهور تام بک)

۱۹۹۸ – باران سخت (جیم)

۱۹۹۷ – آمیستاد (تئودور جوادسون)

۱۹۹۷ – دخترها رو ببوس (دکتر الکس کراس)

۱۹۹۶ – واکنش زنجیره‌ای (پل شانون)

۱۹۹۶ – مول فلاندرز (هیبی)

۱۹۹۵ – هفت (کاراگاه ویلیام سامرست)

۱۹۹۵ – شیوع (بیلی فورد)

۱۹۹۴ – رستگاری از شاوشنگ (رد)

۱۹۹۲ – نابخشوده (ند لوگان)

۱۹۹۱ – رابین هود-پادشاه دزدان (آزیم)

۱۹۸۹ – افتخار (سرگروهبان جان راولینز)

۱۹۸۹ – رانندگی برای خانم دیزی (هوک کولبرن)

۱۹۸۹ – جانی خوش‌تیپه (ستوان درونز)

۱۹۸۸ – بر من تکیه کن (جو کلارک)

۱۹۸۸ – تمیز و موقر (کرگ)

۱۹۸۷ – مهارت شهرنشینی (سیاه سریع)

۱۹۸۵ – ماری (چارلز تروبر)

۱۹۸۴ – معلم‌ها (لوییس)

۱۹۸۱ – شاهد عینی (ستوان بلاک)

۱۹۸۱ – مرگ یک پیامبر (ملکم ایکس)

۱۹۷۳ – تیغ (کریس)

۱۹۷۱ – چه کسی می‌گوید که من نمی‌توانم یک رنگین‌کمان بکشم

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (12)

گفتگوئی صمیمانه با مورگن فریمن:

کم ویلیامز (مصاحبه کننده) : آقای فریمن، بخاطر وقتی که دادید بسیار متشکرم. افتخار می کنم که با شما صحبت می کنم.

مورگان فریمن: من هم متشکرم

کم ویلیامز: در ابتدا اجازه بدهید بردن جایزه بهترین بازیگر را برای شکست ناپذیر، از انجمن ملی منتقدان (National Board of Review) به شما تبریک بگویم.

مورگان فریمن: خیلی ممنون.

کم ویلیامز: ساخته شدن این فیلم حاصل یک عشق دیرینه بود؟ شنیده ام که این کاری بوده که خیلی وقت است می خواهید آن را انجام بدهید.

مورگان فریمن: خب، نه لزوما این پروژه، بلکه من حس می کردم برایم مقدر شده که کاری درباره ماندلا انجام بدهم. نمی دانم اطلاع دارید یا نه. وقتی در سال ۱۹۹۲ کتاب زندگی نامه اش منتشر شد، از او سوال شده بود اگر کتاب به فیلم تبدیل شود، دلش می خواهد چه کسی نقش او را بازی کند. و او اسم من را برده بود. می شود گفت من یک جورایی انتخاب شده بودم. بنابراین، پیش بینی می کردم که روزی نقش او را بازی کنم، اما همیشه فکر می کردیم نسخه سینمایی کتاب «راه طولانی به آزادی» باشد، که این گونه نشد.

کم ویلیامز: اما کاملا مشخص است که شما شکست ناپذیر را هم دوست داشته اید.

مورگان فریمن: من و شریکم فکر می کردیم که آن داستان ایده آل است. اما حس می کردیم این یکی برای کار بی عیب و نقص است.


Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (13)


کم ویلیامز: منظورتان از شریک، شریکتان در رستوران های مدیدی و باشگاه بلوز گراند زیرو است؟

مورگان فریمن: نه، منظورم شریک تهیه کننده ام، لوری مک کریری است.

کم ویلیامز: جیم کرین، خواننده ای که اقوامی در می سی سی پی دارد، می گوید از غذا خوردن در مدیدی که در جنوب کلارکس دیل واقع است، لذت برده است. او می گوید آنجا بسیار کلاس بالا است و این سوال برایش پیش آمده که وقتی شما برای خودتان آشپزی می کنید، آیا غذاهای کلاس پایین تر، مثل ساندویچ بریان بولونیایی هم درست می کنید؟

مورگان فریمن: من آشپزی نمی کنم. در رستوران شریک هستم، اما این دلیل نمی شود که آشپزی را دوست داشته باشم.

کم ویلیامز: برنادت بیکمن که وکیل دادگستری است، می خواهد بداند آیا تا حالا با ماندلا دیدار داشته اید؟

مورگان فریمن: بله، چند بار با او ملاقات کرده ام. حتی توانسته ام مدتی در کنارش باشم.

کم ویلیامز: آیرین اسمالز که نویسنده کتاب کودکان است، می پرسد رابطه تان را با کلینت ایستوود چگونه تعریف می کنید؟ یک دوست، یک مرشد یا یک هنرمند همکار؟

مورگان فریمن: فکر می کنم یک دوست و هنرمند همکار. آره، همکار هنرمند بیشتر.

کم ویلیامز: فلورین تامپسون کشیش پرسیده، چه کسی یا چه چیزی بزرگترین منبع الهام و دلگرمی شماست؟

مورگان فریمن: سیدنی پوآتیه، کل دوران زندگی و شغلیش.

کم ویلیامز: او همچنین می خواهد بداند، معنویت در زندگی شما چقدر مهم است؟

مورگان فریمن: خیلی مهم. واقعا خیلی مهم. اگرچه رسما روحانی نیستم.

کم ویلیامز: تامی راسل که در آرزوی بازیگری است می پرسد، آیا شده به عنوان بازیگر تسلیم بشوید؟

مورگان فریمن: اوه بله. بسیار زیاد…بسیار زیاد…

کم ویلیامز: آیا سوالی هست که تا به حال کسی از شما نپرسیده باشد و دلتان بخواهد از شما بپرسند؟

مورگان فریمن: (با خنده) نه، هر چیز که تصورش را بکنید از من پرسیده اند.

کم ویلیامز: سوال تاشا اسمیت: تا حالا از چیزی ترسیده اید؟

مورگان فریمن: ترس؟ بله، ترسیده ام، چون من یک ماجراجو هستم. من می خواهم بر لبه پرتگاه زندگی کنم. ترس یعنی آدرنالین خونتان بالا برود.

کم ویلیامز: سوال کوتاه کلمبوس: آیا خوشبخت هستید؟

مورگان فریمن: خوشبختی نسبی است. من راضی هستم.

کم ویلیامز: تری امرسون می پرسد: آخرین بار که از ته دل خنده اید، کی بوده است؟

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (14)

مورگان فریمن: خب، من چند روز آخر کار،کنار کلینت و مت دیمون بودم . خیلی خندیدیم.

کم ویلیامز: سوال تروی جانسون کرم کتاب: آخرین کتابی که خوانده اید چیست؟

مورگان فریمن: اوه، خدای من…متاسفم. نمی توانم بدون مقدمه نام آخرین کتاب را به یاد بیاورم.

کم ویلیامز: شاید تا آخر مصاحبه یادتان بیاید.

مورگان فریمن: بله.

کم ویلیامز: هدر کاوینگتون که استاد موسیقی است پرسیده، به چه موزیکی گوش می دهید؟

مورگان فریمن: گلچینی از همه. همین الان در سی دی که در پخش موسیقی ام دارم، مخلوطی از نورا جونز، ری چارلز، فرانک سیناترا و آل گرین دارم.

کم ویلیامز: لینگ ـ یو ین می پرسد: قدیمی ترین خاطره ای که از دوران کودکی دارید، چیست؟

مورگان فریمن: قدیمی ترین خاطره دوران کودکی ام…فکر می کنم قدیمی ترین خاطره دوران کودکی ام این باشد که یک روز صبح از خواب بیدار می شوم و کفش هایم را می پوشم. آنها را لنگه به لنگه می پوشم.

کم ویلیامز: بامزه است، چون قدیمی ترین خاطره دوران کودکی من این است که در حالی که در یک پارک زیر یک درخت نشسته ایم، مادرم به من یاد می دهد که چطور بند کفش هایم را ببندم.

مورگان فریمن: یادتان می آید چند ساله بودید؟

The Untitled Madela Project


کم ویلیامز: ۳ یا ۴ ساله.

مورگان فریمن: به نظر می رسد حول و حوش همان سنی باشد که من بودم.

کم ویلیامز: سوال مایک پیتمن: بهترین دوستتان در زمان کودکی چه کسی بود؟

مورگان فریمن: در کودکی دوستان خوب زیاد داشتم. اسم اولین دوست صمیمی ام سانی من بود. (با لبخند) بعدش تا وقتی به نوجوانی برسم، بوبو و والتر بودند.

کم ویلیامز: وقتی به آینه نگاه می کنید چی می بینید؟

مورگان فریمن: وقتی به آینه نگاه می کنم چی می بینم؟ خودم را می بینم. منظورتان چیست؟ چیز خاصی مد نظرتان است؟

کم ویلیامز: نه، چون نمی دانم چگونه جواب ها را تفسیر کنم.

مورگان فریمن: منظورم این است که می توانید سوال را بازتر کنید؟ چه چیزی در ذهن دارید؟

کم ویلیامز: این سوالی است که اغلب می پرسم، و تفسیر آن را به خود شخص واگذار می کنم.

مورگان فریمن: تا به حال جواب های جالبی برای این سوال گرفته اید؟

کم ویلیامز: بله.

مورگان فریمن: واقعا؟

کم ویلیامز: بله، جواب به این سوال می تواند بسیار روشنگر باشد! لوداکریس گفت: «یک کاکاسیاه پیش رو»، گلادیس نایت گفت: «یک فرزند خدا»، فیزان لاو جواب داد: «نور! بازتاب نور»، مونیک گفت: «کسی را می بینم که سرشار از زندگی است» و لیبران جیمز جواب داد: «یک پدر خوب، یک دوست خوب، یک شخص باوفا و کسی که همیشه تلاش می کند تا تغییر ایجاد کند.» من سوالات غیر عادی و عجیب را دوست دارم، چون باعث می شود اشخاص درنگ کنند و به درونیات خود سرک بکشند. مثل این سوال: آیا خوشبخت هستید؟

مورگان فریمن: من خوشبختی و بدبختی را مثل دو روی سکه می بینم. اگر شما جایی آن وسط ها هستید، گاه و بی گاه به یکی از دو طرف می غلطید، ولی هرگز نمی فهمید دمای محیطتان تا کجا می تواند بالا برود.

کم ویلیامز: سوال فلکس الکساندر: روزهای سخت را چطور پشت سر می گذارید؟

مورگان فریمن: من ایمان شگفت انگیزی در وجودم دارم که بارها و بارها به من ثابت شده است و آن این است که اگر فقط ادامه بدهید، روی پای خود بایستید و از حرکت نایستید، کارها درست خواهد شد.

کم ویلیامز: وزلی دربی شایر می پرسد: چطور است که شما همیشه موفق می شوید قدرت، عواطف عمیق و ایمان واقعی را روی پرده جان بدهید، آن هم با این متانت؟

مورگان فریمن: در ذهن من، بازی کردن باور کردن است. من این طوری یاد گرفته ام و هنوز هم به همین شکل به آن نگاه می کنم. پس برای واقعی از کار درآوردن هر کاراکتری، باید باور کنید که آن کاراکتر هستید و اجازه بدهید سیستم اعتقادی او، روی شما اجرا شود. به این روش، وقتی جملاتتان را ادا می کنید، از ته دل به آنها اعتقاد دارید.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (16)

کم ویلیامز: لاز لایلز می پرسد، آیا به عنوان یک بازیگر مجبور شدید کمی از حرمت خود را به خاطر ماندلا قربانی کنید تا بتوانید تصویر کاملی از پیچیدگی ها و خصوصیات انسانی شخصی که در دنیا به ماندلا شهرت دارد، ارائه دهید؟ او می گوید شنیده که کلینت ایستوود بعضی از ایرادات و اشتباهات ماندلا را ذکر کرده است. یعنی او می خواهد بداند به عنوان یک بازیگر، چطور به روان شخصی نفوذ کرده اید که همه او را معنوی ، فداکار و بی اشتباه می بینند، ولی فهمیده اید که لغزش هم داشته است؟

مورگان فریمن: خب، من از قبل مطالب بسیار زیادی درباره ماندلا خوانده بودم و از خیلی وقت پیش می دانستم که او نه تنها به عنوان یک انسان خطا می کند، بلکه اشتباهات شخصی مرتکب شده که به عنوان یک مرد نمی تواند خود را ببخشد. بر خلاف پیروزی های سیاسی اش، در مورد خانواده اش احساس کم کاری می کرد.

کم ویلیامز: کارملا ریمرز می پرسد، پیاده کردن لهجه ماندلا خیلی سخت بود؟

مورگان فریمن: بله. در واقع، چالش برانگیز ترین قسمت کل نقش بود. غیر ممکن نبود، ولی اگر مجبور بودم از یک قسمت نقش به عنوان مشکل نام ببرم، حتما همین بود.

کم ویلیامز: اودوک آودوک می پرسد، فیلمبرداری در لوکیشن آفریقای جنوبی چطور بود و فکر می کنید در سال های آینده، آفریقا چطور می تواند بر فرهنگ آمریکا تاثیر بگذارد؟

مورگان فریمن: واقعا از بودن در آفریقای جنوبی لذت بردم. واقعا جای شگفت انگیزی است. حدود ۶ هفته در کیپ تاون و ۲ هفته در ژوبورگ (ژوهانسبورگ) بودیم. هنوز می گویم کشور خیلی هیجان انگیزی است. هر چقدر هم که کهن باشد، به نظر می رسد در حال جهش به قرن ۲۱ است. از لحاظ فرهنگی، فکر نمی کنم آفریقا بتواند اثر قابل توجهی بیشتر از آنچه قبلا گذاشته،بر آمریکا بگذارد. اما اعتقاد دارم آفریقای جنوبی، تاثیر بزرگی بر دیگر کشورهای قاره اش خواهد گذاشت. از ته دل امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

کم ویلیامز: لری گرینبرگ سوال کرده، با در نظر گرفتن تمام جوایز و کمالات شما، آیا هنوز پروژه ای هست که احساس کنید باید درگیرش بشوید؟

مورگان فریمن: بله، باید چندتا درام تاریخی دیگر درباره تجربیات سیاهپوست ها در آمریکا بازی کنم.

کم ویلیامز: سوال بوریس کوجو: بزرگترین فضیلتتان را چه چیزی می دانید؟

مورگان فریمن: بازی در سینما….بله.

Biography - Biography - and - record - Art - Morgan Freeman (17)

کم ویلیامز: نصیحتتان به کسانی که می خواهند پایشان را جای پای شما بگذارند چیست؟

مورگان فریمن: کسانی که میخواهند پایشان را جای پای من بگذارند؟ من در مسیرها و جاهای متفاوت ردپاهای گوناگونی به جا گذاشنه ام، بستگی دارد که از کدام مسیر می خواهند بروند. در کل، می گویم، «کمربند هایتان را ببندید، و هر جا که می خواهید بروید! هر کاری که می خواهید انجام بدهید.»

کم ویلیامز: سوال لاز آلونسو: چطور طرفدارانتان می توانند به شما کمک کنند؟ مورگان فریمن: فقط با طرفدار باقی ماندن و اینکه هر وقت خراب کردم، من را در جریان بگذارند.

کم ویلیامز: آخرین کتابی که خوانده اید یادتان آمد؟

مورگان فریمن: نه، بر روی سوالاتی که می پرسیدید تمرکز کرده بودم. بگذارید فکر کنم…یکی از آخرین ها خلیج ویسکی اثر کلاید فورد، یکی از دوستانم است که در منطقه واشنگتن زندگی می کند.

کم ویلیامز: این اواخر بیشتر کارهای شنیداری انجام می دهید؟ به نظر می رسد دائم در حال شنیدن صدای شما از تلویزیون و آگهی های رادیویی هستم.

مورگان فریمن: نه، گاهی وقت ها خودم هم فکر می کنم صدایم را می شنوم، اما صدای من نیست. پس باید کمی بیشتر دقت کنید.

کم ویلیامز: خب، ریچی هیونز هم همین را گفته. یک نفر خودش را جای شما جا زده و چند تا کار تبلیغاتی انجام داده است.

مورگان فریمن: باشه. اگر یک مدل خوب صدایش خیلی شبیه باشد، مردم گول می خورند.

کم ویلیامز: دوباره متشکرم آقای فریمن. واقعا از وقتی که دادید سپاسگزارم. دوران شغلی شما را تحسین می کنم و از تمام کارهایتان لذت برده ام.

مورگان فریمن: خیلی ممنون. شما خیلی لطف دارید.

طراحی و توسعه توسط بهترین بک لینک